I loni rostly v ČR prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade, která označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí.
Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa, a to o téměř dvě třetiny více oproti předchozímu roku. Nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 15 espress připravených z férové suroviny. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, vzrostl o více než o třetinu na 37 milionů Kč. Tyto prostředky využívají pěstitelé stále častěji také na boj s dopady klimatické změny a na preventivní opatření, která je mohou před oteplováním klimatu chránit.
„Systém Fairtrade zdaleka neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si také otázek životního prostředí. S tím souvisí prohlubující se dopady klimatické změny na pěstitele v Latinské Americe, Africe a Asii. Stále více se totiž ukazuje, že sociální nespravedlnost, která i dnes často pěstování řady komodit provází, má určitou paralelu i v nespravedlnosti klimatické. Ti, kdo přispívají ke změně klimatu nejméně, se musejí vypořádávat s nejtěžšími následky klimatické změny,“ říká ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně a navazuje: „V důsledku změn klimatu v zemích globálního Jihu se pěstitelé potýkají s novými chorobami a škůdci, jsou ohroženi nepravidelnými a nižšími srážkami na jednu stranu nebo na druhou naopak povodněmi. Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny.“
Patrick van Damme, děkan Fakulty tropického zemědělství ČZU v Praze vysvětluje: „Klimatická změna není fér. Jejími dopady bývají často nejvíc postiženi ti, kteří sami vytvářejí nejnižší uhlíkovou stopu. Právě fairtradoví zemědělci a výrobci o tom vědí své a mnozí z nich se již nyní potýkají se ztrátou půdy, úrody a živobytí.“ A dodává: „Organizovaný Fairtrade má jedinečnou příležitost upozorňovat na následky klimatické změny, protože má velmi blízko ke „svým“ farmářům a k modelu, který svým stoupencům /členům-farmářům umožňuje získat vyšší životní příjmy díky realizaci vhodných investic a zavádění efektivních řešení.“
„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které byly zasažené pandemií i souvisejícím narušením mezinárodního obchodu,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě dosáhl 3, 4 procenta
Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 326 tun, tedy o 37 % více než v roce 2020. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 946,5 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 151 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2021 téměř 15 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,4 % (v roce 2020 to bylo zhruba 3,1 %).
„Dá se říci, že pro některé pěstitele byl Fairtrade záchranou. Stará se o odbyt zboží z naší oblasti do Evropy, kde jeho obliba roste. Od té doby, co je COOPEVICTORIA napojená na Fairtrade, nám nikdy nebylo zle. Odbyt fairtradové kávy v Evropě roste a o cukrové třtině platí to samé, “ potvrzuje Luis Carlos Rojas Bolaňo, pěstitel kávy a cukrové třtiny z Kostariky z fairtradového družstva COOPEVICTORIA.
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa, více než 100% nárůst sledujeme i u třtinového cukru
O 60 % vzrostla v roce 2021 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 245 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových bobů oproti roku 2020 zvýšila o více než 97 %. Další je společnost Penny Market a třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 151 tun (nárůst o 104 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben & Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).
Největší nárůst o 377 % sledujeme u fairtradových růží, třetinový nárůst sledujeme i u prodeje fairtradových banánů
Teprve v předloňském roce se na českém trhu objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dosud prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 3 182 000 kusů. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu. „Pěstování květin je pro země globálního Jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie,“ vysvětluje Lubomír Kadaně.
Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 695 tun, jedná se o nárůst 37 %. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever.
Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v zemích globálního Jihu na fairtradovém příplatku přes 37 milionu korun, tedy o více než 38 % než v roce 2020. „To jsou peníze, které pěstitelé mohou použít na zvyšování produkce výroby a projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, investice do dopravy, do efektivnějšího pěstování a během koronakrize i na zajištění bezpečnosti a zdraví,“ upřesňuje Lubomír Kadaně.
Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v březnu a dubnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 66 % českých spotřebitelů, 38 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 16 procent respondentů (nárůst o 5 procent). Jednalo se o třetí nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala označení KLASA a Bio).